It´s something wrong!

Träffade på en gammal kollega till mig på jobbet härom dagen, och det hon hade att berätta fick mig att falla i gråt.
Hon och hennes man har vart sjukskrivna i snart 1år, för att ta hand om deras 16åriga dotter som drabbats av anorexia.
Hon vägde 32 kg o hade inga vita blodkroppar kvar när de kom in på akuten. En dag senare så hade hon vart död.
Det är så fruktansvärt sjukt hur det kan gå så långt för att uppnå dagens ideal. Hur blind man kan bli och inte inse att det är helt fel. Flickan ifråga var inte tjock, inte ens mullig. Hon var tom smal när allt detta skedde...
Det har gått nästan 1 år, och hennes föräldrar kan fortfarande inte gå till jobbet. De måste vakta henne 24/7... för iom att hon tvingas äta, så kommer ångesten, självmordtankarna och de svarta demonerna.
Det är sjukt hur denna utseendfixering kan förstöra en människas liv. En hel familjs liv!
I Sverige finns ingen direkt hjälp att få. Det finns 3 behandlingshem i hela landet. Inte så många platser och det är svårt att få en plats...
Det gör så ont i mig när jag tänker på alla unga tjejer som känner att de inte räcker till och duger precis som de är!
Vem är det som skapat detta sjuka ideal som vi försöker leva upp till?!
Hur kommer världen att se ut om några år?
Det är skrämmande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0